Tektik eigenaar Davy D’hollander praat over REACH moeilijkheden, generatieverschillen en meer

Moesten jullie dit nog niet weten, Inksane heeft een podcast. Tijdens aflevering 4 hebben we het plezier gehad om Davy D’hollander te kunnen inteviewen.

Als jullie in de Belgische bodymods scene zitten, hebben jullie wellicht al eens over hem gehoord. Davy is namelijk de eigenaar van Tektik, een van de grootste leveranciers van piercing en tattoo equipment in België.

We hebben het gehad over hoe het allemaal begonnen is, de generatieverschillen in de piercingindustrie, moeilijkheden door de REACH wetgeving, en meer… Let’s dive in!

Van chemie student naar een piercer?

Voor Davy is het allemaal begonnen tijdens zijn studentenjaren. Hij deelde mee dat hij een chemierichting gevolgd heeft en achteraf fotografie. Terwijl hij nog bezig was aan zijn studies is hij echter bij Roxy gaan werken, wat in het begin enkel een juwelenwinkel was.

Uiteindelijk is er daar een piercingstudio van gekomen waar Davy 15 jaar lang gepiercet heeft. Hij besliste dan om zijn eigen zaak op te richten, een groothandel met focus op piercingjuwelen en materiaal. Paar jaar later werd het aangevuld met tattoo materialen en uiteindelijk werd de nadruk ook daarop gelegd.

Al sinds zijn studentenjaren was hij geïnteresseerd in de technische kant van zijn vakken. De interesse in de technische heeft hij overgenomen naar zijn piercing carrière, want hij wilde zich concentreren op hoe hij het leven van piercers en tattoo artiesten makkelijker kon maken. Het piercen zelf is dus voor Davy op het achtergrond gebleven.

Trends toen en nu

Wij waren heel erg benieuwd over de verschuiving in trends van de beginjaren versus nu. Vroeger tijdens de beginjaren moest je zoeken waar en hoe je naartoe kon voor een piercing, nu kunnen we ondertussen in elke stad wel een shop vinden die piercings plaatst. Vanzelfsprekend zijn er heel wat dingen verandert en dat bevestigde Davy ook.

Moderne piercings zijn pas in de jaren ’80 in San Francisco ontstaan, dus bij ons kwam het met een beetje vertraging. In het begin was het namelijk heel veel zoekwerk. Indien iemand met een nieuw idee kwam, moesten ze eerst uitzoeken of het mogelijk was en hoe ze het moesten aanpakken.

Er waren veel dingen die er gewoon nog niet bestonden, zoals surface piercings, dermal anchors, bepaalde genitale piercings,… Maar ook de gereedschap en technieken die gebruikt werden om iets te piercen zijn geëvolueerd en dat heeft hij ook meegemaakt.

Davy vertelde ons dat het wel tof was om dit allemaal van de first row te kunnen ervaren, maar ook dat hij er zelf een verschil in kon brengen. Helpen denken over hoe iets efficiënter kan, helpen met het ontwerpproces om de realisatie ervan te kunnen zien is iets dat hem wel aanmoedigt.

Eind jaren ’90/begin jaren 2000 is er echter een verzadiging geweest van de markt en begon de samenleving meer en meer de piercingscene te aanvaarden. Terwijl de klanten in het begin vooral niet-zichtbare piercings lieten plaatsen, mocht het nu allemaal gezien worden. Zo is de hype van genitale piercings gesprongen naar oor- en gezichtspiercings. Maar, zoals Davy zegt – alles draait in cirkeltjes… dus wie weet worden genitale piercings binnenkort terug een trend?

REACH ok?

Voor hen die het niet weten, REACH is de naam van de Europese wetgeving omtrent de productie van en handel in chemische stoffen a.k.a. inkt. Ook wij zaten met een paar vragen daaromtrent. Hier is wat we geleerd hebben van Davy.

Deze wetgeving was in principe al sinds 2008 in de maak, want toen al begon de EU zich bezig te houden met de veiligheid omtrent tattoo inkt. Het begon met de zorg dat bepaalde pigmenten heel schadelijk (kankerverwekkend) konden zijn. Dit was in het algemeen allemaal goed en wel, maar het probleem zit hem erin dat er heel wat andere chemicaliën verboden werden last minute.

Zo waren plots inkten met goedgekeurde pigmenten ook niet meer goed om te gebruiken. De chemicaliën die verboden werden, waren namelijk stoffen die cruciaal zijn voor tattoo inkt dus alle inktformules bevatten die. Plots moesten de fabrikanten dus helemaal opnieuw beginnen.

De nieuwe inkten moesten voldoen aan alle REACH voorwaarden, maar ze moesten zich ook gedragen zoals inkt zich gedraagt. Alles moest dus ook uitgetest worden en hiervoor hadden ze maar 1 jaar de tijd.

We willen wel graag meedelen dat dit maar een korte samenvatting is van de podcast. Indien jullie alles in details willen horen raden we aan om naar de podcast te luisteren. Daar heeft Davy de AZO-pigmenten die kankerverwekkend kunnen zijn ook uitgelegd, alsook de problemen die er waren door de REACH wetgeving.

Voor de rest hebben we met Davy gesproken over de invloed dat Covid-19 had op de tattoo-industrie en tattoobeurzen. Ook hebben we eventjes de topic aangehaald hoe wij tattoo artiesten onder elkaar zijn en hoe we elkaar kunnen helpen. Davy heeft ons ook wat meer verteld over zijn passie voor fotografie.

Om te weten te komen wat Davy’s mening is omtrent deze onderwerpen gaan wij jullie doorverwijzen naar hier! Deel zeker gerust jullie eigen mening ook in de comments.

Winkelwagen

Schrijf je in voor onze e-mail lijst.

En ontvang ons GRATIS tattoo magazine in je mailbox.

nl_BEDutch
× Hoe kan ik helpen? Verkrijgbaar bij 00:00 naar 23:59 Beschikbaar op SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday